Sport Therapie Heemskerk | Beverwijk
Kom eens langs
de Visserstraat 21A, Heemskerk
Geopend
Ma, Di, Wo, Do, Za
Spierpijn in de benen

Spierpijn benen

Spierpijn in de benen is iets waar we allemaal ooit wel een keer mee te maken hebben. Bijvoorbeeld na het beoefenen van een sport, na een lange wandeling of wanneer je de hele dag hebt moeten lopen of staan. Veel mensen zien dit dan ook haast als iets normaals. Echter is het vrij vervelend wanneer het zover is. Hou daarom vooraf rekening met enkele oorzaken van spierpijn:
• Overbelasting: Van overbelasting is sprake wanneer je te lang en/of te veel kracht op de benen hebt uitgeoefend. De eerdergenoemde activiteiten zijn daar een mooi voorbeeld van.
• Trauma: We hebben het over een trauma wanneer je bent gevallen of een klap op de benen hebt gekregen. Ook dan kan spierpijn in de benen optreden.
• Medicijngebruik: Verder komt het geregeld voor dat men te maken heeft met spierpijn als gevolg van medicijngebruik. Dit is dan vaak een onprettige bijwerking.
Gelukkig zijn er een aantal manieren waarop je spierpijn in de benen kan voorkomen. Het is namelijk helemaal niet normaal om maar te accepteren dat je keer op keer door deze spierpijn heen moet. Door een aantal maatregelen te treffen, hoef je in de toekomst minder of zelfs helemaal geen spierpijn meer te verduren. Oplossingen voor spierpijn in de benen zijn:
• Verdeel activiteiten beter: Te vaak te snel inspannen ligt aan de basis van spierpijn. Probeer activiteiten beter te verdelen over de dag of week. De kans op overbelasting neemt dan drastisch af.
• Zorg voor een juiste houding: Daarnaast kent veel spierpijn zijn oorsprong in een verkeerde houding. Door bijvoorbeeld bepaalde oefeningen in een verkeerde houding uit te voeren, raken de spieren nog sneller overbelast.
• Sportmassage: Waarschijnlijk de beste oplossing voor spierpijn in de benen is een sportmassage. Een spierpijn benen sportmassage is er specifiek op gericht om de doorbloeding van je spieren te verbeteren. Het bevordert herstel na een bepaalde inspanning. Je zal dan ook al snel gaan merken dat de spierpijn sterk vermindert.
Een sportmassage voor spierpijn in de benen wordt ook op topniveau standaard gehanteerd. Het is een verstandige manier om jezelf een hoop pijn en moeite te besparen.

Lage rugpijn oefeningen

Lage rugpijn oefeningen

Lage rugpijn oefeningen

Lage rugpijn oefeningen kunnen het herstel van lage rugpijn nauwelijks versnellen.
Toch vinden sommige mensen het prettig om wat rekoefeningen te doen. Als reactie op de pijn spant u bepaalde spieren extra aan.
Rekoefeningen kunnen dan helpen deze spieren weer te laten ontspannen.

Oefening 1
Ga op je rug liggen met je knieën gebogen en je voeten plat op de grond.
Trek vervolgens met je handen één knie naar de borst. Dit hou je 30 seconden vol. Daarna

Oefening 2
Ga op handen en knieën zitten.
Maak je rug zo hol mogelijk dor je billen naar boven te duwen en je buik naar beneden.
Daarna maak je je rug bol. Doe dit 20 herhalingen.

Oefening 3
Ga op je rug liggen met je knieën gebogen en je voeten plat op de grond.
Draai beide knieën naar links richting de grond. Zorg er voor dat je schouders op de grond blijven. Hou dit twee seconden vast en draai vervolgens naar het midden zodat je weer in de beginstand komt.
Herhaal de draai maar draai nu beide knieën naar rechts.

Oefening 4
Ga op je rug liggen met je knieën gebogen en je voeten plat op de grond.
Maak nu een crunch door met je handen naar je knie te reiken en hou het enkele seconden vast voordat je weer ontspant in de begin houding.

Oefening 5
Ga op je buik liggen en houd je armen en benen gestrekt.
Til dan de armen en benen van de grond en houd dit zo lang mogelijk vol.
Ontspan dan een minuut en herhaal de oefening nog 2 keer.

Oefening 6
Ga op je rug liggen. Buig beide knieën en trek deze naar je borst.
Houd je benen 30 seconden in deze stand en ontspan daarna.

Oefening 7
Ga op je rug liggen met je knieën gebogen en je voeten plat op de grond.
Draai je rechterknie naar buiten en leg je rechter onderbeen of enkel op je linker bovenbeen.
Houd dit 30 seconden vast. Herhaal dit maar dan met het linkerbeen.

Oefening 8
Ga op je rug liggen met je knieën gestrekt.
Maak het ene been langer dan het andere, beweging vindt plaats vanuit het bekken en de lage rug.
Hou aan elke kant de positie 2 tellen vast.

Oefening 9
Ga op je rug liggen met opgetrokken knieën en zorg dat je voeten hierbij plat op de vloer staan.
Begin door je bilspieren van de vloer te tillen en houdt dit tien seconden vast.
Zorg hierbij dat je de bilspieren en buikspieren goed aanspant.
Herhaal deze oefening twintig keer.

Al de ze oefeningen kunnen ervoor zorgen dat de rugpijn vermindert. Daarnaast zijn er een aantal oefeningen die de rug versterken zodat de rugpijn niet zo snel meer terug komt. Helpen deze oefeningen niet dan kan sportmassage ervoor zorgen dat de rugspieren ontspannen en de pijn verdwijnt.