Sport Therapie Heemskerk | Beverwijk
Geopend
Ma, Di, Wo, Do, Za

Dry needling Heemskerk
Ben je op zoek naar gediplomeerde dry needling therapeut?
Bij Sportmassage Heemskerk zijn we gekwalificeerd en hebben we ruime ervaring met dry needling.

Wat is dry needling
Dry needling is het aanprikken van een triggerpoint in een spier met een dunne naald. Bij Sportmassage heemskerk zijn we gediplomeerd om dry needling toe te passen.
In tegenstelling met “wet needling” word er bij dry needling amstelveen geen vloeistof ingespoten.
De naald word in een spierknoop (triggerpoint) gemanouvreerd waardoor een stijve, pijnlijke of verharde spier direct zal ontspannen.

Triggerpoints
Triggerpoints zijn beter bekend als spierknopen. Het zijn kleine lokale verhardingen in een spier die ervoor zorgen dat de doorbloeding van de spier minder goed is.
Door dit gebrek aan doorbloeding en zuurstof word de spier gevoelig. De lokale verdikking en verminderde doorbloeding zorgt ervoor dat afvalstoffen slecht worden afgevoerd en zich ophopen en vervolgens samenkleven.
Vaak zijn de triggerpoint voelbaar als pijnlijke harde strengen en bobbels. Het stijve gevoel in de spier word veroorzaakt doordat de triggerpoint de spiervezel gespannen houdt.

Doet dry needling pijn
Dry needling doet in principe geen pijn maar ieder mens ervaart pijn anders afhankelijk van zijn pijngrens en lichamelijke conditie.
Het inbrengen van de speciale(zeer dunne) naald is pijnloos en voel je niet of nauwelijks.
Daarna word met de naald de spierknoop aangeprikt waardoor je een twitch(aanspanning van de spier) voelt.
Sommigen ervaren dit als een soort electrisch gevoel wat hoogstens een fractie van een seconde duurt.
Na de behandeling kan het zijn dat de spier een kamp gevoel heeft of een beurs gevoel heeft. Tussen 24 tot 48 uur zal het beurse gevoel verdwijnen terwijl de spier nog volledig ontspannen is.

Wat is het verschil met acupunctuur
Deze behandelmethode verschilt veel met acupunctuur. Dry needling werkt door het aanprikken van triggerpoints terwijl acupunctuur werkt met energiebanen van het lichaam. De zogeheten meridianen.
Bij acupunctuur worden de naalden vaak wat oppervlakkiger gestoken. Een ander verschil is dat de naalden bij acupunctuur enkele minuten blijven zitten terwijl de triggerpoint kort worden aangeprikt.
De naald word in de spierknoop geplaatst en vervolgens bewogen om zoveel mogelijk twitches te veroorzaken. Na de twitches zal de spier direct ontspannen.

Wanneer geen dry needling
Hoewel dry needling ongevaarlijk is als het door een professional word gedaan zijn er een aantal gevallen waarbij wij het afraden.
– onoverkomelijke angst voor naalden
– tijdens zwangerschappen
– Bij bloedingsgevaar en bloedings- en stollingsstoornissen
– Geen behandeling van de borststreek in geval van pacemaker