Sport Therapie Heemskerk | Beverwijk
Geopend
Ma, Di, Wo, Do, Za

Hooikoorts behandeling
Hooikoorts behandeling bestaat uit het aanbrengen van kinesio tape (ook wel medical tape genoemd) op de rug.
Er worden 2 stroken in de vorm van een C gelegd.
Als extra kunnen er ook stroken op de voorkant worden aangebracht maar meestal is het tapen van de rug voldoende.
Deze behandeling duurt 15 minuten en is geheel pijnloos.

Hoe vaak moet je behandelen
Meestal is één behandeling genoeg om de hooikoortsklachten voor een langere periode te verminderen.
Door de behandeling enkele keren te herhalen nemen de klachten nog meer af en blijven langer weg.

Voorbereiding voor het tapen
Om er voor te zorgen dat de tape 5 a 7 dagen blijft zitten is het van belang dat de huid schoon en vetvrij is.
Gebruik geen oliehoudende douche gel, creme, bodylotion op de dag van de afspraak om zodoende de tape zolang moegelijk blijft zitten.

Wat is medical tape
Medical tape of Kinesio tape is een latexvrije elastische tape met een acryl lijmlaag die verkrijgbaar is in allerlei kleuren.
Kinesio tape is waterbestendig en kan dus nat worden zonder dat de eigenschappen of het doel verloren gaat.
Om een optimaal draagcomfort te realiseren is de tape zo ontworpen dat de tape vergelijkbaar is met het gewicht, de dikte en elasticiteit van de menselijke huid.
De tape blijft ongeveer 5 tot 7 dagen zitten maar kan niet worden aangebracht op een vettige huid.

Betekenis kleuren medical tape
Het vooroordeel bestaat dat elke kleur een andere werking heeft maar dat is niet het geval.
Alle kleuren tape zijn van exact hetzelfde materiaal gemaakt en hebben dus dezelfde werking.
Toch kan het zijn dat iemand anders reageert op een bepaalde kleur een verklaring hiervoor vind je in de kleurentherapie.

Segmentale verklaring werking medical tape
In het lichaam bestaan segmentale relaties. Er is een wisselwerking tussen de spieren, botten, huid, organen en de regelsystemen.
Tot die regelsystemen behoren het sympathische zenuwstelsel (zorgt voor o.a. meer lucht in de longen) en het parasympatische zenuwstelsel (zorgt voor rust en herstel).
Bij hooikoorts spelen de longen en het immuunsysteem een belangrijke rol. De reflexzone ’s van de longen in het bindweefsel liggen met name thoracaal op de rug.
De sympathische innervatie (zenuw aansturing) voor de longen liggen in de segmenten Th2-Th5.
De parasympatische aansturing verloopt over de 10e hersenzenuw (nervus vagus).
Deze belangrijke zwevende langste hersenzenuw, ontspringt uit de hersenstam en heeft vertakkingen naar vitale organen in het lichaam.
De behandeling met tape bestaat uit segmentale ondersteuning door een dorsale rugtape die wordt aangebracht in dit longgebied.
Een mogelijke verklaring van verminderende klachten kan worden gezocht in de kalmerende werking van het allergisch reactiemechanisme.
Het sympathische systeem komt tot “rust”.

Mechanische verklaring werking tape
In de literatuur wordt gesproken over het bindweefsel (fascia) dat een grote rol speelt bij de immunologische afweer.
De fascia komt voor in verschillende structuren en diktes, het is een netwerk dat door het gehele lichaam loopt.
Een verstoring in dit netwerk kan klachten geven in het lichaam, waardoor spanningsverschillen ontstaan. Het lichaam kan deze spanning zelf oplossen, maar behandeling is vaak nodig voor een sneller herstel van de balans.
De fascia bevat veel sensoren. Door het aanleggen van de tape op de huid geef je een sensorische prikkel aan de fascia, waardoor een andere spanning ontstaat; het bindweefsel komt tot rust. Dit heeft dan weer een positieve invloed op het immuunsysteem, waardoor het lichaam bij hooikoorts minder zal reageren en stoffen aanmaakt voor een allergische reactie.
Vermoedelijk heeft de spanning van de fascia en/of de prikkeling van de sensoren in de huid een positief effect op de invloed van het immunoglobuline IgE en daardoor indirect op het vrijkomen van histamine.

Open chat